Náš tým

Seznamte se s námi

Lenka Krmelová

ředitelka


Jsem máma 3 dětí a dvou z nich se již týká povinná školní docházka. Profesí jsem středoškolská matikářka a tak dobře znám systém českého školství z různých úhlů. 

Cítím velkou potřebu dělat to jinak, v souladu s dětmi, jejich zvídavostí a přirozenými potřebami. A taky v souladu sama se sebou.

Markéta Podešvová

průvodce


Mojí přirozeností je soucítění, otevřenost, svoboda, radost, touha po poznání, víra v hojnost a expanzi. Miluji svoji rodinu, jednoduchost, přírodu ve všech jejích aspektech, spontánnost a transparentní komunikaci. Baví mě lidská setkání a zároveň poustevnická samota, potenciál i stín lidského bytí a dobrodružné cesty.

Cítím se dobře v roli podporovatele a spoluobjevitele. Mým nejvyšším cílem ve vzdělávacím procesu je bezpečný, respektující a svobodný prostor k učení se a růstu.

Děti podpořím na poli jazykovém, osobnostním a ráda všude tam, kde nám to spolu bude přinášet radost a dávat smysl.

Jana Telecká

průvodce


Miluji pohyb, plynutí a radost ze života. Jsem matkou dvou živých kluků a trenérkou dětí ve Šlapanicích. S dětmi se od sebe učíme navzájem, je stále co zkoumat.

Ve škole se s dětmi budeme potkávat v družině, při hýbání, výletech, exkurzích a kdo ví při čem ještě ; )

"Dělám věci, které mi dávají smysl."

Bára Břinková

průvodce


V životě se cítím dobře v přírodě, obklopena přírodními materiály a hlavně lidmi, pro které je základním prvkem přirozenost. Lidmi, kteří žijí skutečný život v rovnováze se svým okolím a záleží jim na ostatních. Do vínku mi byla dána trpělivost, šetrnost, empatie, ochota. Nejdůležitější je pro mě moje rodina a naplňovat svou chuť po tvoření.

Těším se na společně strávený čas s dětmi ve výtvarném ateliéru i v družině, v podnětném a inspirativním prostředí pro všechny, kteří mají chuť objevovat nové techniky, materiály i sebe sama, stejně jako já :) (a vlastně i pro ty, kteří tu chuť u sebe ještě neobjevili).

Markéta Mocková

průvodce


Někdy není špatné, dívat se na svět vzhůru nohama. 😉

Že nesplývám s davem, toho jsem si všimla už v pubertě a dospívání. Že spoustu věcí a okolností vidím z úplně opačné strany než všichni ostatní, to jsem si také uvědomovala už dříve. Ale kompletně mi život vzhůru nohama obrátily až mé dvě dcery. 😊

Jsem veselá, optimistická, empatická bytost, která věří na zázraky. Věřím v naplnění těch nejtajnějších přání. Mám ráda hudbu, pohyb, přírodu, zvířata, cestování, povídání, kávu, vlak, slunce, moře, ... Miluju své dvě dcery, které jsou mi obrovským zrcadlem a průvodkyněmi životem. Děti obecně miluju hlavně pro jejich upřímnost a spontánnost.

Ráda pozoruju a objevuju a s tím bude asi nejvíc spojené i moje bytí ve svobodné škole.

Společně budeme objevovat svět skrze hudbu, pohyb, tanec, ... Budeme spolu mluvit, nemluvit, dívat se, hrát si, ukazovat a vžívat se do různých rolí a zkoušet, co všechno dokážem.

Lenka Bazovská

průvodce


Jsem mámou dvou chlapců, kteří mi za svůj, doposud poměrně krátký život, stihli převrátit život naruby. Mí synové a milující manžel mě stále učí žít přítomností, být flexibilní a neupadat do stereotypu. Za což jsem jim vděčná - i když někdy až dodatečně :-)


Ve svém každodenním životě se snažím jednat v souladu s principy permakulturní etiky. Ráda svět tiše pozoruji, snažím se vidět realitu v širším kontextu a ochotně podporuji jednání přinášející pozitivní energii. Při práci přirozeně využívám svou pečlivost a organizační schopnosti. Ráda se rozvíjím a vzdělávám.


Jsem vnímavá a všímavá a děti ve škole podpořím v (ne)činnostech tak, jak ony samy budou potřebovat. Budu s nimi objevovat zákonitosti přírody ve školním prostředí i venku. Děti doprovodím za dobrodružstvím v rámci pátečních výletů a všechny jejich zážitky a emoce ze školních aktivit s respektem zpracuji na sociální sítě.

Hana Partyková

průvodce


Miluji přírodu ve všech jejich podobách a časech. Nepřestává mě fascinovat kolik krásy je kolem nás v každém ročním období. Tuhle krásu zachycuji focením a malováním. A ráda pozvu i ostatní do svého světa. Jsem bylinkářka, včelařka a objevitelka nových věcí a pohledů.
Milují chození po horách i lese, ticho, čtení, umění, focení květin, dobré lidi, jógu a tanec. Ráda provedu a podpořím děti na jejich cestě poznání a objevování sami sebe se vším co k nim patří. Těším se, že spolu budeme přicházet na nové cesty vzájemného přijetí a respektování se.
Věřím, že v každém dítěti je skryt velký potenciál. Proto dávám velkou důvěru a prostor sebeřízenému vzdělávání ve svobodném prostředí. Svobodná škola je pro mě o životě to, co všechno přináší, o lidskosti tím, jací jsme právě v tuto chvíli a kam směřujeme.
Věnuji se těm nejmladším a nabízím svoji trpělivost, laskavost, bezpečí, radost a porozumění. V rámci jednoho měsíce pracujeme s různými tématy na která navazuje výuka, věnujeme se projektům a tvoření.

Veronika Bambušková

průvodce


Jsem šťastná, když můžu tvořit. Mám ráda hudbu, umění, tvorbu rukama. Baví mě seberozvoj, získávání nových informací, učení se všemu co znám, nebo neznám. Přijde mi smysluplné vracet se k podstatě života, zajímat se o jednoduchost, přirozenost, myslet na přírodu.

Jsem spíš klidný člověk, je pro mě obohacující být tichým pozorovatelem. Mám ráda, když můžu naslouchat druhému a být mu oporou.

Od doby, kdy mám vlastní dceru se snažím více žít okamžikem, být spontánním člověkem, zamýšlet se nad opravdovou důležitostí určitých věci a baví mě to víc a víc. Být s ní mi přináší tolik nových pohledů na život, směrů, zamyšlení, uvědomění se.

Myslím, že vzájemné respektování se, vede k tomu, aby bylo lidem spolu líp.

Už dlouho mě nepřestává udivovat, kolik se toho můžu naučit od všech dětí.

Baví mě a dává mi velký smysl sebeřízené vzdělávání, vidím v tom volnost, tvoření nových, zajímavých osobností.

Natálie Svobodová

průvodce


Ráda trávím svůj volný čas v přírodě, občas si přečtu nějakou knihu, která mě zaujme, maluju nebo tvořím cokoliv, co mě zrovna napadne a baví. Mám ráda zvířata ( nejvíc svou mopsí fenku ), tradice, staré věci, které pro mě mají historickou hodnotu. Mou srdeční záležitostí je chození za stárku na Tradičních krojovaných hodech. Svoje vlastní děti zatím nemám, ale mám osmiletou sestru, která je mi velkým průvodcem i učitelem. Nikdy jsem si moc nerozuměla se svými vrstevníky, tíhla jsem spíše k dospělým nebo naopak k malým dětem, proto jsem ráda, že můžu s dětmi pracovat a díky nim v sobě znovu nacházet svou přirozenou a hravou stránku.

Dětem ráda pomůžu s jakoukoliv aktivitou, která je zrovna napadne, také je vyslechnu nebo si s nimi jen tak popovídám o náhodných tématech. 

Michael Ondrášek

průvodce


Miluju každý nový den, kdy můžu žít v lásce se svou milující ženou a synem.

Jsem optimista, který rád chodí všude na boso, rád zkouším nové věci, rád se učím a dělám chyby, kterými se naučím ještě víc. Nejlíp se cítím venku – na sluníčku, u řeky nebo v lese.

Baví mě tvořit i poslouchat hudbu, pracovat v dílně nebo na zahradě, i stavět z kostek s mým synem. Občas relaxuji při vaření, zvlášť když mohu zkoušet něco nového.

Mít kolem sebe děti mě naplňuje obrovskou energií, respektem a radostí.

Jsem rád, že můžu být dětem průvodcem při jejich objevování světa a dávat jim podněty k dalšímu rozvoji a učení.

Ondřej Jelínek

průvodce


Důvěra bez podmínek i výjimek jako postoj a z ní vycházející hodnoty (sebeřízení, rovnocennost, dobrovolnost, hra,...) jsou stále silněji součástí mé životní cesty.

Baví mě pobývat venku a poznávat jak a co v přírodě funguje. Miluji chůzi, u které mohu odpočívat i tvořit. Rád vyhledávám místa v lesích a na horách, kde je klid. Mám rád pohybové, intuitivní a lanové hry. Těší mě práce se dřevem, ať již dělám drobný šperk, včelí úl či lavici ke kamnům. Jsem začínající opylař, pracuji na komunitní zahradě a také rád vařím. Zajímá mě, jak by společnost fungovala se službami, které by nenabízel(nenutil) stát. Pod spolkem NaŽivo organizuji každotýdenní terénní dny pro domškoláky, také pobyty pro děti nebo rodiny s dětmi. Baví mě řešit na první pohled neřešitelné situace a měnit strach v příležitost. Jsem vděčný za každou příležitost ke své vnitřní změně i za každou možnost se něco nového naučit.

Velikou radost a inspiraci mi přináší bytí se svými milovanými syny, mojí úžasnou ženou a její dcerou.

,,Děti i dospělí se učí v každém okamžiku svého života. Každý by měl mít možnost se svobodně rozhodnout sám za sebe co, s kým, jak a kde bude chtít dělat, aniž by tím omezoval prostor druhých".

Kateřina Migdau

průvodce


Jsem máma 3 docela malých dětí, které s manželem vychováváme ve Šlapanicích.

Já ve Šlapanicích žiji odjakživa a jsem ráda, že můžu vyzkoušet, jak funguje svobodná škola přímo u nás.

Učitelskou praxi mám z gymnázia, kde učím matematiku a tělesnou výchovu. Hodně mě zajímá i občanská vzdělanost a vzdělávání obecně. V Arkturu se zaměřuji na matematiku.

Jana Vranovská

administrativa


Život beru jako dar a prožít jej smysluplně a v souladu sama se sebou jako svoji cestu. Miluji svoji rodinu a své přátele.

Jsem máma dvou dětí, která s jejich příchodem začala v sobě objevovat touhu vytvářet pro ně láskyplnější svět, neztratit k sobě tu vzájemnou blízkost a důvěru. A taky jsem o sobě postupně zjišťovala, že mé srdce je otevřené i pro všechny další děti, které mi přicházejí do života.

Dělá mi radost s nimi jednat v rovnosti, naslouchat jim, učit se od sebe navzájem a dávat jim najevo, že se nemusejí nikým stávat, že jsou jedineční a báječní právě takový, jací jsou.

Jsem nerada, když v ponožkách šlápnu do něčeho mokrého, když se o někom mluví za jeho zády, když ač nerada někoho zraním, když nezvládnu své emoce a odskáče to někdo jiný, když mi v ledničce něco vyteče, když se sama sobě ztratím a pak ztrácím nadhled a smysl pro humor.

Mám ráda lidi a jejich příběhy, laskavý a pohotový humor, hudbu, tanec, když mě kniha vtáhne do svého příběhu a já se od ní nemohu odtrhnout, když v leže pozoruji mraky, když ráno je všude ještě klid a já s hrnkem kávy se ladím do nového dne, oblékat se podle nálady, houpat se na houpačce co to dá, dobrou kávu, květinu ve váze, citrusové vůně, všemožné odstíny modré barvy, světlo z hořící svíčky, originální a útulný domov, přírodu, cestování, autentičnost, otevřenou komunikaci a inspirativní lidi kolem sebe.

Občas si mě nějaká cesta zavolá, a to pak neváhám a vyrážím. Ať krátká či delší, vždy se vracím obohacená.

Takže až se naše cesty třeba někdy někde protnou, tak vězte, že každý den stojím o to žít tu nejlepší verzi sebe sama ….

Pavlína Kupská

administrativa


Můj život se točí okolo mé rodiny a rodina je můj život.

Jsem máma dvou domškoláků a vystudovaná učitelka předškolní a mimoškolní pedagogiky. Život tomu chtěl tak, abychom ze školního systému všichni odešli a začali žít společný život a užívat si jeden druhého. Moje děti jsou mými velkými učiteli.

Volný čas ráda trávím cestováním, čtením knih, ježděním na kole.

Jelikož mě odjakživa baví papírování, tak v Arkturu budu zajišťovat administrativu a pronikat do tajů byrokracie.


Žaneta Nguyenová

Administrativa


Na lidech mám ráda upřímnost a vzájemnou toleranci. Věřím, že správná komunikace a tolerance, je klíčem k dobrým mezilidským vztahům.

Svůj volný čas ráda trávím s přítelem a kamarády. Mezi mé koníčky patří vaření, aerobik, zumba, badminton, jízda na kole a inline bruslích.

Mám ráda kancelářskou práci a zároveň ráda komunikuji s lidmi, a tak se budu v Arkturu věnovat především personalistice a jiné potřebné administrativě.

Pavla Růžičková  

průvodce


Jsem milující mámou svých dvou dospívajících synů a milující manželkou svému muži. Důležitá je pro mě v životě harmonie, respekt, pravdivost, bezbřehý optimismus, soudržnost a důvěra v život. Potenciál růstu a rozkvětu vidím úplně ve všem, i v té nejtemnější tmě, protože i tam je přítomný. Život miluji a nekonečný potenciál objevů v něm mě naprosto fascinuje. Baví mě zkoumat naše nekonečné možnosti, které v životě máme. Objevovat cesty, jak svou plnou spokojenost žít a jak využít pestrosti a široké škály barev a chutí, které nám život nabízí jako volbu pro náš rozkvět.

Mou vášní je inspirovat ostatní, aby uviděli svou krásu a jedinečnost v sobě. Miluji být podporovatelkou na cestě sebelásky a sebenalezení. A ve společnosti dětí či dospívajících, kteří se postupně formují do života, je pro mě kouzelné být u toho, jak krásně rozkvétají.

Dětem přináším prostor pro laskavé promluvy na jakékoli téma, mou přirozeností je otevřená komunikace, laskavé jednání, povzbuzení a podpora, uznání sebe i druhého, ocenění jedinečnosti mezi sebou navzájem. Přináším uvolnění se do života v tanci, kde můžeme objevovat sebe a projevit se v pohybu, regenerovat se pomocí ozdravného dechu a protažení...

Ráda se s dětmi nořím do tvůrčího světa a rukodělného tvoření. Vyživuje mě příroda, procházky, meditace, klid, tvoření, opečovávání se, přátelství, rodina a harmonie.

Petra Vinšová

průvodce


Pocházím z velmi velké rodiny, mám 4 mladší sourozence a členy rodiny po celé republice. Už odmala jsem velmi nadšená do táborů, pobytu v přírodě a knih. Mám ráda hloupý humor, který možná ne všichni chápou a je velmi jednoduché mě rozesmát. Jsem empatický člověk a ráda pomáhám lidem okolo sebe. Manžel o mě říká, že jsem hodná na všechny, i na ty kteří si to nezaslouží. Často se nad věcmi a lidmi zamýšlím až moc do hloubky. Jsem ráda ve společnosti dětí, dělá mi radost jejich radost a přímočarost. Neodsuzuji neznalost a mám pochopení pro ty, kteří se v tématu nevyznají a chtějí do něj proniknout.

Ve škole se se mnou děti potkají hlavně v odpolední družině, kde děláme to, co nás zrovna napadne a naplňuje (deskovky, filmy, tvoření, hry, pobyt na zahradě). Ráda také pomůžu s angličtinou, ať už pro začátečníky nebo pokročilejší. Dětem chci také přiblížit přírodní vědy, od botaniky po kartografii (=tvoření map)



Pavla Kopřivová

průvodce


"Energická." říká Vanda.

"Excentrická." myslí Dan.

Právě tu háčkujeme, kolem jdou Eliška a Bára a jejich odpovědi na otázku "Jaká jsem?" jsou "hodná" a "bohém".

Můžete mě zastihnout, jak zpívám operu na schodech, abych někoho rozesmála, nebo otevřít dveře do místnosti a spatřit mě se skupinou dětí hluboce ponořené do hry na upíry. Jsem přerostlý dítě, co má akorát hodně životních zkušeností a je nesmírně moudrý a vzdělaný :D.

Miluju jazyky a cesty po světě, hraju na asi milion nástrojů a na žádnej pořádně. Když zrovna nejsem nemocná, nevyspalá nebo depresivní, tak se s frenetickým enthusiasmem věnuju milionu věcí zároveň od divadla, tance a spirituality přes skládání hudby, k jazykům, pěstování kytek, zkoumání lidské psýché a vaření nejlepší miso polévky. Svým nadšením jsem ochotná nakazit každého, kdo je otevřený a když není, tak počkat, až bude :D.

Jsem empatická, někdy přísná a často nezadržitelně potrhlá. Dá se se mnou truchlit i vést polštářovou válku, debatovat o literatuře, společnosti i o pokémonech. Nejvíc mě baví se zapřísáhlým zápalem bádat po nepodstatných faktech jako historický původ špičatého klobouku.

Dodržovat přesné časy je pro mě scifi, ale když jdou věci jinak než podle plánu (což je skoro vždycky), zvládám chytit vlnu a surfovat na ní a vzít s sebou toho, kdo se chce plavit.

Daniel Procházka 

průvodce


Dobrá, pojďme to vzít ještě jednou. Jmenuji se Daniel Procházka, slyším na oslovení "Q". A posledních 20 let jsem váš přátelský soused nerd. Mám rád všechno zajímavé a všechno, co ještě neznám. A do toho takové ty obyčejné věci, co se tak očekávají od lidí, co se tváří jako programátoři. Jakmile je přede mnou něco, co připomíná počítač, tak mě to zajímá. Když někdo zmíní jakoukoli hru, ať už deskovou, karetní nebo počítačovou, tak si chci hrát. Hlavně tedy vyprávěcí hry jako české Dračí doupě a LARP. Dejte mi do ruky dobrou povídku a to je jediný moment, kdy mě neuslyšíte mluvit. Většinu času jsem zaměnitelný za chodící stroj na filmové citáty nebo moudra, která zkrátka nedávají smysl.


V kostce, Q je typický nerd, který dělá typické nerdí věci a hrozně rád se baví. Spíš se odmítá nebavit. Nedělá mu problém celý den sedět nad psychologickou studií, programovat kraviny všeho druhu, psát povídky, hrát pokemony, vymýšlet program na festival, hrát na kytaru, háčkovat, koukat na seriál, sledovat hokej, předstírat, že je středověký rytíř, běhat po lese a předstírat, že je elf, debatovat nad souvislostmi a odlištnostmi mezi učením umělých inteligencí a lidí nebo připravovat mladší sourozence na přijímačky. Prostě dělá to, co má rád a má rád to, co dělá. A víc k životu člověk nepotřebuje. A díky tomuhle všemu vždy najde cestu do dětského kolektivu, protože dělá vlastně to stejné co oni a nadšeně si o tom s nimi vypráví. A proč že jsem tedy skončil ve škole? Protože tady dělal matematické soutěže, tady doučoval, tady něco ve studentské unii, tady letní tábor a tady studentské akce. Takže časem přišel na to, že ho to vlastně hrozně baví. A možná mu to i trochu jde. A možná ne. Kdo ví. Přeci jen si dodnes kupuje kinder vajíčka, protože ještě nevyrostl. Ale až vyroste, tak chce být astronaut. Jo a prej to umí s čísly. Trochu.


Barbora Kurimaiová   

školnice


V životě, ve světě mě baví si zkoušet různé role. Veškerou zkušenost vnímám jako rozšiřující můj náhled a často i velmi obohacující, zároveň taky tak trochu záměrně experimentuju se svým "sociálním já" :-)

Momentálně nejdobrodružnější je pro mě role mámy syna domškoláka a nejraději prožívám čas se svojí rodinou. S tím souvisí i to, že ráda obstarávám praktické záležitosti a líbí se mi, když je v prostoru přirozeně čisto a útulno. To se doplňuje s mým působením v Arkturu a zároveň mi přijde fajn, že ve škole mám možnost naučit se opravit některé věci. Často čerpám z návodů na YouTube ;-) Sesbírané dovednosti mi možná jednou poslouží k úpravám maringotky, kterou mám v plánu si pořídit.

Školu Arktur vnímám jako prostor, který "drží"- nabízí dospělí dětem s těmi nejlepšími úmysly- nevyvíjet tlak, nechat děti přirozeně se rozvíjet a být jim oporou, proto se tu ráda pohybuji všemi směry mezi dětmi i dospělými :-)