Základní informace

Základní informace

Základní škola Arktur zahájila svou činnost 1. září 2022 ve Šlapanicích u Brna. Jsme soukromá škola zapsaná v rejstříku škol a školských zařízení. Poskytujeme prostor a podporu dětem ve vzdělávání od 1. do 9. ročníku, a to jak ve formě denní docházky, tak i formou individuálního vzdělávání.

Provoz školy

Prostory školy se otevírají každý všední den v 7:30. Vyučování od pondělí do čtvrtka začíná v 9:00. Konec vyučování je podle rozvrhu jednotlivých ročníků, nejpozději v 16:05. Po skončení vyučování mají děti možnost bezplatně navštěvovat školní družinu. Prostory školy se zavírají v 16:30. Pátky jsou dny terénní - trávíme je výukou mimo školu. Chodíme například na exkurze do muzeí, do přírody, sportovat nebo relaxovat.

K budově školy náleží i menší venkovní prostor. Děti společně s průvodcem mohou čas trávit i zde.

Organizace dětí na denním studiu

Vyučování probíhá ve věkově heterogenních skupinách, jež jsou vedeny dvojicí patronů. Patrony si děti vybírají podle svých osobních preferencí a jsou pro ně styčnými osobami. Vnímají aktuální potřeby (skupiny) dětí a podporují ve skupině vzájemný kontakt, např. kruhy, společná práce, učení, projekty. Ve výchovně-vzdělávacím procesu dítěte patroni vystupují v roli mentorů.

Vyučování a vedení dětí

Podporujeme autonomii dětí. Upředňostňujeme vlastní iniciativu dětí a volbu vlastních témat a aktivit v učení. Individualizovaným vzděláváním umožňujeme dětem objevit a využívat svůj vlastní učební styl a rozvíjet své talenty.

Vyučování je realizováno na základě rozvrhu. Rozvrh obsahuje výuku jednotlivých předmětů, kreativní činnosti a pohybové aktivity. Na tvorbě denního programu se účastní jak dospělí, tak i děti. Účast na všech aktivitách je pro děti dobrovolná. Aktuální denní program je dětem komunikován prostřednictvím magnetické tabule v prostoru školy, ale také přes školní informační kanály.

Fungování školy

Učíme se uvnitř školy nastavit fungování demokratické instituce jako prostředí, kde se děti učí sdílet své nápady pro plánování programu školy, sestavovat pravidla pro vzájemné vztahy a komunikaci v komunitě a sledovat a řešit konflikty.

  • Sněm: Děti mají možnost se zapojit do tvorby a sestavování vnitřních pravidel školy. Všechny návrhy jsou projednávány na sněmu. Účast na sněmu je dobrovolná, každý hlas má stejnou váhu. Návrhy, které se na sněmu schválí, se stávají pro všechny závazné.

  • Týmy: Chod školy zajišťují specializované týmy (administrativní, školní finanční tým, zkrášlovací, tematický, aj.). Děti se mohou stát součástí týmů a přímo se tak podílet na řízení organizace.

  • Mediace: Konflikty považujeme za přirozenou součást vztahů a učíme se je využívat pro osobní růst.

Komunikace s rodiči

Prostředí rodiny žáka považujeme za velice důležité s tím, že předpokladem úspěchu žáka je spolupráce s rodiči a zákonnými zástupci. Je nezbytné, aby rodiče dobře rozuměli záměrům a cílům školy a aby znali metody a formy práce s dětmi. Vzájemné porozumění a důvěru budujeme již při přijímacím procesu. (Více a zbytek textu na novou stránku)

  • Rodičovská kavárna: každý měsíc pořádáme neformální setkání průvodců a rodičů. Vytváříme prostor pro vzájemné sdílení.

  • Tripartita: Dvakrát ročně nabízí patroni setkání "učitel–žák–rodič". Na něm se společně diskutují průběh a výsledky vzdělávání dítěte.

  • Individuální konzultace: O svých dětech se rodiče mohou informovat během školního roku při osobním setkání, telefonickou či e-mailovou cestou, případně mohou nahlédnout do záznamů o žákovi.

  • Emailing, skupinový chat: Pravidelná komunikace o aktivitách školy