Střední škola Arktur
V budově Základní školy Arktur od začátku tohoto školního roku funguje střední škola. Požádala jsem koordinátorku střední školy Nikolu Úředníčkovou o rozhovor, aby provoz školy přiblížila.

Nikolo, můžeš, prosím, střední školu krátce představit?
Střední škola vznikla především proto, že jsme měli potřebu nabídnout starším žákům stejný způsob vzdělávání, který nyní poskytuje základní škola. Sdílíme budovu se základní školou, tak nás lákalo vytvořit prostředí, kde se děti, které si plní povinnou školní docházku, potkávají se středoškoláky.
Jaký vzdělávací program škola nabízí? Dokážeš říct v čem je Arktur jako střední škola unikátní oproti jiným středním školám?
Střední škola je koncipována jako všeobecné čtyřleté gymnázium s maturitní zkouškou. Všeobecné zaměření znamená, že žákovi dává možnost se věnovat tomu, co ho zajímá. Naše střední škola, stejně jako jiné střední školy, má školní vzdělávací program, který definuje, jaké učivo by měli žáci za své studium zvládnout. Unikátnost naší střední školy tkví v tom, že dává žákům možnost si řídit studium sami. Žáci mají svoje učební plány a přesně ví, co by se za čtyři roky měli naučit. Oni si určují způsob a tempo, jakým si dané učivo zvládnou projít. Jedním z hlavních předmětů je "Můj projekt", což v praxi znamená, že si žáci na své středoškolské studium mohou napasovat něco, co je zajímá, čemu se chtějí do budoucna věnovat. Může to třeba vypadat tak, že žačka se zájmem o programování chodí do třídy s chlapcem, který si rozjíždí startup na výrobu vlasové kosmetiky.
Pro jaké žáky je škola primárně určena? Jaké předpoklady by měl splňovat ideální uchazeč?
Důležité je, aby žáci měli schopnost se sebe-řídit, nést zodpovědnost za svoje studium. Samozřejmě poskytujeme žákům naši podporu - ví, kteří vyučující učí které předměty a domlouvají si s nimi lekce podle svých preferencí. Žáci si vedou portfolia, ve kterých dokládají, jak si předepsané učivo prošli. Rozhodně neočekáváme, že všichni žáci jsou již od prvního ročníku stoprocentně sebeřízení. Důležité je pro nás i to, že žák má chuť se k sebeřízení dopracovat. Vlastně se tím žák připravuje na studium na vysoké škole, ale i na pracovní život.
Jak probíhá běžný vyučovací den a hodnocení žáků na škole Arktur?
Běžný vyučovací den může být pro každého žáka jiný, vše se řídí individuálními potřebami žáků. Někdo preferuje pevně stanovený rozvrh, a podle toho si domluví vyučující na výuku a někdo zase v tom samém období potřebuje víc prostoru na předmět "Můj projekt". Obojí je možné. Jednou měsíčně probíhají konzultace, na kterých se žáky diskutujeme jejich studijní pokrok a pomáháme jim podle učebního plánu plánovat výuku na následující měsíc. Hodnocení probíhá procesem sebehodnocení, kdy se vyučující sejde se žákem a společně se dohodnou na způsobu ověření znalostí. V tomto procesu dochází k reflexi, žáci kriticky hodnotí své znalosti z dané oblasti. Vyučující poskytuje zpětnou vazbu, pomáhá objevit žákovi vlastní potenciál. Z vlastní zkušenosti můžu říct, když žáky některé předměty nebaví nebo jim nejdou, jsou schopni se oznámkovat horšími známkami.
Kde mohu získat více informací o škole, například jak probíhá přijímací řízení?
Na našich webových stránkách https://www.arktur.cz/ss-denni-studium/ najdete podrobné informace o přijímacím řízení včetně informací o tom, jaká jsou kritéria pro přijetí. Na webovkách lze samozřejmě dohledat i kontakt na mě, jako koordinátora střední školy.
Děkuji za rozhovor!
Lenka Bazovská, zástupkyně ředitelky školy